Bár most kivételesen nem Technic a téma, de úgy gondolom talán valakinek érdekes és hasznos lehet :) A Lego egy újabb Rebrick versenyt hirdetett nemrég a Mercedes AMG Petronas F1 csapattal karöltve - meg kellett tervezni a jövő Forma 1-es versenyautóját, persze Mercedes színekben és Speed Champions méretarányban. Mivel közel állnak hozzám ezek az autók is ezért úgy gondoltam jó móka lehetne benevezni.

Tekintettel arra hogy kevés nem-Technic alkatrész van itthon (azok is többnyire a fiam készletei) ezért úgy döntöttem hogy virtuálisan építem meg. Először LDCad -ben kezdtem az építést, ezzel a programmal ismerkedek már egy ideje. Mivel időközben kitört a nyári szünet ezért háttérbe szorult a projekt, igazság szerint meg is feledkeztem róla. A határidő lejárta előtt 3-4 nappal eszméltem és úgy gondoltam hogy ha már belekezdtem akkor illene be is fejezni a projektet. Az építés részével egész gyorsan végeztem is, viszont mivel az LDCad-nek nincs semmilyen renderelő opciója ezért valami gyors megoldás után kellett nézni ami ugyanakkor elég realisztikus eredménnyel szolgál. Adta volna magát a POV-Ray mint régi bevált megoldás Lego tervezők körében, de gyorsan rájöttem hogy ennyi idő alatt kb lehetetlen volna ezt a folyamatot megfelelően kiismerni. Lego Digital Designer- hez van pár jó és könnyen kezelhető rendermotor (pl. Bluerender ), de sajna felhasználtam pár olyan elemet is amik már nem elérhetőek LDD-ben.

Végülis a következő folyamatot sikerült összerakni, kritikus volt hogy (relatíve) könnyen kezelhető programokat találjak mert 2 napom volt az egészre:

Először újjáépítettem a modelt Mecabricks ben, ami egy szuper és elég jó felülettel rendelkező online 3d Lego tervező alkalmazás. A fejlesztői néhány nagyon hasznos és innovatív dolgot tettek ingyenesen elérhetővé, pl. egy Blender plugint amivel egész egyszerűen lehet Mecabricksből Blenderbe exportálni a modelleket, és az anyagokat is nagyon jól sikerült átültetni. Itt csak 2 apróbb gond akadt - az egyik hogy 2 olyan elemem is volt ami nem volt elérhető Mecabricks-ben, ezeket szerencsére sikerült exportálni LDCad-ből Blenderbe egy másik plugin segítségével és megfelelően hozzáigazítani a többi alkatrészhez. A másik kihívás a matricázott elemek használata - nem tudom hogy van-e ennél jobb/hivatalosabb módja, de én kerestem Mecabricksben olyan matricás elemeket amiket használni szerettem volna (persze más grafikával), exportáltam ezeket, majd grafikus programmal megrajzoltam a saját matricáimat és rámentettem az eredeti fájlokra.

Ezek után már csak a Blenderrel kellett közelebbi barátságot kötni, rájönni hogyan lehet egyedi kamerákat/fényeket beállítani és emberi időn belül renderelni a kívánt képeket. Szerencsére ha jól emlékszem 3 órával a leadási határidő előtt sikerült befejezni, még úgy is hogy az utolsó pillanatban jöttem rá hogy a gumiknak rossz anyagot adtam a programban így fényes fekete lett matt fekete helyett, ezért újra kellett kezdeni a renderelést.

Nagyon sok kiemelkedő pályamű született a versenyre így az én nem túl futurisztikus és nem is túl bonyolult modellem nem rúgott labdába, de ettől függetlenül örültem hogy rászántam azt az utolsó 3 napnyi intenzív "rohanást", rövid idő alatt sikerült igen sokat tanulnom arról hogy hogyan lehet egész realisztikus virtuális Lego építményeket kreálni. Biztos vagyok benne hogy nem ez volt az utolsó ilyen építményem :)