A január végén közzétett Cybermaster bemutató folytatása ez a kis cikk, melyben az első két modellt szeretném ismertetni, illetve hozzá kapcsolódóan a CD ROM multimédiás világából is szeretnék kis ízelítőt adni. Számomra nagyon kellemes meglepetés ennek a 20 éves interaktív tartalomnak a kidolgozottsága, az alkotók Technic City-nek hívják a képzeletbeli világot. Az introban egy űrbéli utazással jutunk el arra a bolygóra, amelyen a város található:



A későbbi program indítások során már a következő látkép tárul a szemünk elé, ez a főmenü, a történet szerint Tecnich City látképe:




A képfelületen vannak aktív részek, amely felett a mutatóujj körül megjelenik az a kis vibráció, így eljuthatunk két építő műhelybe, egy LEGO toronyba, egy tesztpályára és a város alagút-utcáiba, amelyen keresztül ki lehet lépni a virtuális világból.


Az első jármű két meghajtott és egy körbe forgó-önbeálló kerekű (vagy zongora kerék) szerkezet:



Megépítése nagyon egyszerű, én egy kis bővítményt, egy lökhárítót is készítettem hozzá, amelybe egy érintés szenzor került beépítésre, így az alapból csak a billentyűzet nyíl gombjaival irányítható jármű már programozható is, ha valaminek nekiütközik, álljon meg, tolasson, forduljon és menjen ismét tovább előre.






Alábbi kis video megmutatja, hogyan jutunk el Technic City kezdő építő műhelyébe, milyen összerakási segédletet kapunk, hogyan készül el egy modell:



A következő video pedig arról szól, hogy hogyan tölthetjük fel a "Demo" programot a kis járgányra, miként irányíthatjuk a számítógép billentyűzetének nyil gombjai segítségével. Később felkerül a saját fejlesztésű ütköző, és annak szintén saját fejlesztésű programja is, így már a kis 3-kerekű egy önműködő szerkezetté válik:



A felvételen látható, hogy a program két módon tölthető fel, vagy egyszer fut le, illetve lehetőségünk van un. Loop opció kiválasztására, akkor a program kikapcsolásig ismétli önmagát.


programozas


Fenti képen a programozás módja látható, 3 féle színben kapunk a készlethez érintés szenzort, a mobil egységen van 3 db sárga és 1 db fekete port, a feketére egy motort vagy izzót / szirénát köthetünk (Light&Sound komponensek), míg a sárgákra a szenzorokat. Mindegy melyiket hová, mert a szenzorok színeihez egy beépített ellenállás érték tartozik (Fehér-15 kOhm, Piros-12 kOhm, Sárga-10 kOhm - benyomott állapotban 660 - 780 Ohm közötti értéket produkálnak mindhárman - RCX-hez csak az ellenállás eltávolítását követően használhatóak), így a vezérlő szín szerint tudja, mikor melyik gombot nyomjuk be. Fenti képen a három szenzorhoz tartozik 3 piros "Record" gomb, ha benyomjuk, akkor felvehetjük a szenzor kívánt állapotához tartozó cselekményt.

Pl.: az ütköző esetében a Record benyomása után benyomom az ütközőt, így tartom, majd a nyíl billentyűvel először a hátramenetet, majd a fordulást végzem, ezt követően kikapcsolom a "Record"-ot. Hogy a jármű normál helyzetben előre menjen, ahhoz az alsó "Record" gombot kell aktíválni, majd az előre nyilat nyomva rögzíteni a programot, ezt követően figyelni kell rá, hogy a "Loop" kapcsoló be legyen nyomva, így történjen a program feltöltése, így a jármű alapból egyenesen előre halad, ütközéskor tolat egyenesen, majd fordul, utána ismét visszatér az alap program, megy tovább egyenesen.


Azt nem mondhatom, hogy ez egy fejlett programozási mód, de egy legozó gyerkőc ennek segítségével megértheti mi is a kódolás, összességében egy tanulásra alkalmas készlet a Cybermaster, és ne feledjük, az időgépünk a cikk megírásához 1998-ra lett állítva! :-)


ellenállás kód

A 4 érintkezős bütyök között látható a színkódos ellenállás,

ez azonosítja szín szerint a szenzort.


A második építmény egy tengelycsonk kormányzású 4 kerekű jármű-alap, egy szenzor biztosítja, hogy a kormányunk távvezérlés során a közép állást is képes legyen felvenni, ez már egy jóval bonyolultabb modell, egy nagyon ötletes kis első futóművet kapunk, amely kellően stabil:


kormánymodul


kormányzott 4 kerekű


Alábbi video mutatja a jármű Demo programjátnak feltöltését, futtatását, majd pedig a kormányozva irányítható szerkezetet működés közben:



Számomra itt a kormány közép-vezérlés kicsit pontatlannak tűnt, ezért pusztán csak a játék kedvéért rákötöttem a motort és az RCX kompatibilisre kicserélt szenzort egy RCX kockára:


rcx kormányzás


Ne feledjük, mindkét készletet 1998-ban adta ki a Lego cég, tehát valahol testvérek.. Megírtam rá egy nagyon egyszerű vezérlő kódot:


program cybermaster_kormanyzas


A végeredmény:



Azért ez kicsit pontosabban teszi a dolgát, de hát a mai FLL és WRO világ versenyekhez a kis sárga kocka szolgáltatott elsőként hardware-alapot :-)


Folytatása következik a további modellek és kiegészítőik ismertetésével!


2018-02-11