20171219_143229

Üdv Mindenkinek!


A történet ott kezdődött, hogy a szett fő modellje a Forma 1 autó nem éppen egy miniatürizált gép. Körülbelül egy évvel az F1 megépítése után az valamiért átalakult a B változatra és mivel tetszetősnek mutatkozott, illetve alapterületben kevesebb helyet foglal, így maradt.

Megint eltelt több mint egy év, sőt talán kettő is, bennem pedig csak motoszkált a kisördög, ott az a szép nagy "monstrum" szinte üres, adja magát hogy valamivel meg legyen töltve. (utólag persze már nem így gondolom). Idővel szert tettem távvezérlőre, majd egy vevőre, illetve a működéshez szükséges motorokra is.

Nem vagyok jártas a MOC témában, némelyik szett elgondolkodtatott a sima összerakásnál is, voltak érdekes megoldások, csak pislogtam, visszabontás, nem egyértelmű, zseniális megoldások, stb.

Valamennyi modellemnél törekszem az eredeti felállásra, ahogy a gyárból kijött, annak úgy és olyannak kell lennie, egyezzen színben, alkatrészben, ahogy a könyvben szerepel. ( Talán mert ha valamikor eladásra kerül sor, ez a része ne legyen kifogásolható, vagy talán mert ilyen vagyok, nem tudom ).

Persze adódtak esetek, amikor saját gondolatom erősebbnek bizonyult, és színcserés esemény zajlott le. (pl a 42006 markoló "markánál" gyárilag van két sárga lapos 6-os elem, ami szúrta a szemem. Feketék lettek. A gémnél ugyanígy két szürke is található, oda mentek a sárgák. Másik eset a pneumatikus traktor -8455- hátsó kis kanala, miért sárga, holott az első nagy fekete..csere..megmaradt a sárga is, nem megy a levesbe, de véleményem szerint a fekete illik oda. Lehet csak nekem zavarók ezek a dolgok, én cserélgetem, de legyen meg a gyári is).

Ha már itt tartunk, az írás tárgya is átesett színcserén, szerencsére elég volt magán a modellen csereberélni őket. Egyszínű lett az ajtaja, és a két oldalsó idom.


Célom tehát a kamion motorizálása, a gyári állapot lehető legjobb megtartása mellett:

-minél kevésbé nyúlni a gyári kivitelezéshez

-alkatrészvédő megoldások használata

-motorok szép elhelyezése(nem akartam csak spontán rátolni egy motort, persze egyszerűbb megcsinálni, de nem olyan szép.. Olyan sok szép egyedi kivitelezést látni a MOC világban, én is olyat szerettem volna összerakni, ami méltó az oldalhoz, a szetthez és mindenhez.

(naná hogy nem sikerült)

Úgy gondoltam, hogy bekerül a nagy motor hátra, a kicsi pedig valahol elől el lesz, hiszen temérdek hely áll rendelkezésre.. Úgy tudom, létezik valamelyik motornak speciális változata a kanyarodáshoz, ami önmagától visszamegy nulla állásba. ( illetve a régi világban szinte erre létezett a mikromotor..de az a gokartomnál-8842- beépítve vagyon, valamint nem is PF)

Mivel az M motor viszonylag nagy fordulatszámmal rendelkezik, egy kormányzási megoldáshoz jelentős mértékben lassítani kell rajta. Ehhez csigahajtást gondoltam, amit jó lenne a fehér fogaskerékkel párosítani, ez ugye védőszerepet is töltene be, hiszen a kormányműnek végállásai vannak. A hajtásnál az XL motor nincs ilyen gyors, de legalább bivalyerős, ott szintén az alkatrészek védelmében valamilyen megoldást kell alkalmazni, jobb híján egyszerű szíjhajtást raktam be.

Van egy fordulatszabályzós távvezérlőm, első körben azzal tettem egy próbát, ráadásul megemelve, terhelés nélkül.

Működött. Kerekeket már csak kanyarodott, de nem ment. Elforgott a szíj, ahogy számítottam is rá.

Átfutott az agyamon, hogy így hagyom, de nem hagyott békén a gondolat, mely szerint ha már megvan a nagy motor, más távvezérlős modellem amúgy sincs, legalább ez legyen, ahogy akartam.

Megint szétszedtem, és engedtem az eredetiség megőrzésének elvéből.

Bár a kamion belvilága szellős, de a nagy motor pontosan elfoglalja a vázat, széltében és magasságban is.


Az eredeti funkciói:

- utasfülke mögött kivezetett kormányzás

- hátsó légterelő alatt kialakított tekerő, amely előre megy a fülke mögé egy váltóhoz, ahonnan visszafut a légterelő állításához, illetve előrefut a motorház emelésére.

- hátsó tengelyről kapott forgás előre a V8 blokkhoz.

Valamennyi szépen belül elvezetve, amit egy pici adalék(motor) már teljes egészében meg tud bontani, kettő főleg.

És jött egy további ötlet, motorizáljuk a légterelőt/motorháztetőt (ahogy a versenyautó esetében gyári megoldásként létezik)

Valamint cserélnem kellett a szíjhajtást.

A kamion egy korábbi apró ráncfelvarráskor kapott a tetőre egy plusz légterelőt, pici műszerfalat, és a motorja izmosodott +2 hengerrel és egy hűtőventilátorral.

Emiatt a blokk hátsó része jobban betolódott az utastér felé, picivel kevesebb hely maradt a fülkében

Az XL motor bekerült közel a hátsótengely elé, fekete és szürke gömbölyű fogaskerekekkel lassítottam a fordulaton, talán nem akar majd fogakat törni, mint egy verekedésnél.

A gép olyan másfél – két kiló lehet, bár nem mértem, de kellően nehéz ahhoz, hogy lőjön ki álló helyzetből, emiatt szükséges az áttétel.

Alapvetően túl szeretek biztosítani mindent lehetőség szerint. Nem ismerem pontosan az alkatrészek ellenálló képességét, elképzelhető, többet is elbírna ez vagy az, de hadd ne próbáljuk.

A kisebb motor nem igazán akarta megtalálni helyét. Az első megoldás esetében a nemlétező anyósülésen foglalt helyet, de most szerettem volna máshová rakni. Sokáig a másik motor mögött volt a kijelölt hely, azonban így hely nem maradt a csiga, és a fehér fogaskeréknek.

Végül a fülke alatt, igaz kissé kilógva foglalta el végső helyét, a kormányzást nem bíztam kardáncsuklóra, gyengének találtam álló helyzetben való forgatásra, két 16-os fogas lett a megoldás, az így felszabadult űröcske egy részét a motornak adta át.

A gyári funkcióváltót előrébb kellett hozni a hajtómotor miatt, valamint a motorizálása miatt még egy váltó bekerült, ami a lassított M motor fordulatát osztja el a kormányzás és a légterelő/motorház között. Természetesen védett formában (fehér fogaskerék)

Megpróbáltam az eredeti kinézetet helyreállítani, nagyjából hajaz rá.

Működés:

sajnos a hajtás fogaskerekei ugrálnak pici távolság után, valamint az M motort csak alsó studos rögzítéssel sikerült beépíteni, így rendelkezik némi holtjátékkal, kár hogy a hátulján nincs pinek számára rögzítő hely.

Biztosan kivitelezhető kevesebb fogaskerékkel és mechanikai megoldásokkal, szebb módon is, nekem ily módon sikerült.


A módosulások- összegzés:

- V10 blokk léghűtéssel (V8 helyett)

- felfelé nyíló ajtók(eredetileg nem nyílik)

- második váltórész(kormánymű és légterelő-motorház között)

- a hátsó tekerő csak a légterelőt tudja állítani, nincs előrevezetve a funkcióváltóhoz

- az elemtartó elvileg befér az ülés mellé(jelenleg csak a fülke mögött fekszik pineken)

- műszerfal imitáció, fülkén felső magasságjelző lámpa(dísz), hátsó helyzetjelző lámpa(dísz), tetőn légterelő lámpadísszel

- nappali menetfény(a lökhárítón lévő lámpákhoz került a LED lámpa, a „rendes” lámpái fentebb vannak, tehát ez vagy irányjelző, vagy DRL)

- két motor (M és XL) infrával.


Bővités:

Elérkezett a hajdan csak tervként szereplő megoldás.

Történt ugyanis, hogy a -szinte - folyamatos munkálkodások gyakorlatilag on-line bricklinkelést igényeltek, mindig kell valamilyen alkatrész..valamihez.. A kulcsszó a valami.

Mert hogy: a raktárkészlet csökkentése és a régi ('studos') gerendáim számának redukálása végett, régi, kicsi modelleket kezdtem el - megpróbálni - összerakni. Aminek az eredménye az ez is hiányzik- abból is kell venni, emebből sincs elég, meg nem is olyan...nyilván a legdrágább megoldáshoz a darabonkénti összerakáshoz kötöttem ki.

Ez egy másik történet - számos pici modellel és szettel - amit majd talán valamikor - digitális - papírra vetek.

Tehát a lényeg az, hogy az alkatrészvadászat közben az egyik bevált és megszokott eladómnál találtam elfogadható áron kerékagyat, rugó volt már, sok minden más pedig nem kellett(gondoltam én)

De kellett..mert a piros újfajta gerenda(liftarm, de az nem magyar szó) nekem csak rövidebb van, 15-ös kell...akkor a lengőkar szintén más színű, abból is kell ( 7 hosszú fekete és piros, persze összevisz 2 db feketével rendelkeztem..szürke van 8 is, feketéből 5-9-11, mindenféle..Ugye a jó öreg Murphy )

Az én felfogásomat jellemzi az, hogy ha adott egy hiányos szett, akkor abból próbáljunk meg egészet csinálni. Nekem is jóval egyszerűbb lett volna egy másik F1(42000) modellt venni ( pl. ebayről hátha sikerül kifogni ócón), abból felhasználni ami kell, és de jó, marad egy halom alkatrész..ám! jön a kisördög..ez majdnem komplett szett, rakjuk össze!!!!

(kis)Ördögi kör.

Kivétel erősíti a szabályt, a rugók, hajtás elemek egy 8297 terepjáróból maradtak, amit a panelekből ismertem föl, viszont ott sem kerekek, sem a felfüggesztés nem volt már meg, + M motor is kell hozzá ,stb. na az bontódott. Igaz! azt csak alkatrészként vettem, úgy adták el, műanyag dobozban(csak a panelek árulkodtak)

Adott tehát a kamion, és immáron megpótolva egy hátsó tengellyel.

Az ,hogy kerék honnan lesz hozzá....majd..talán..valamikor..sosem.

Majd jött egy dizájnos kérdés: hogyan tovább?

Maradjon-e a hátsó szárny? Valljuk be, kissé hülyén néz ki. A gyári megoldásban nem rossz, de igy hosszitva kevésbé. Ám de gyári...van egy funkció is benne, meg kellene hagyni.

Eszközöltem egy pici légterelős toldást a kabin mögé, hááát előzőleg -sem- volt a legjobb, de igy még inkább nem. ( picit átaakitva igy talán jobb)

A fotó kedvéért átraktam a kereket egy oldalra, de a tároláshoz visszakerült.

"Eredmények":

- Kissé csavarodik a hátsó rész, már nem érdekel, hiszen polcdisz.

- Gyanitom menni sem fog, hiszen a motorizáció után is nyekeregtek a fogaskerekek, ha megadtam a kezdő lökést, még elmászott egy darabig, de önerőből nemigen. Most pedig plusz tömeg, (elméleti) plusz kerék, tapadással szinte biztos hogy fogaskerékdarálás/ugrálás lesz a vége.

+ legalább hosszú(szabb), talán kamionosabb kinézetű(bb)

20180311_221239


Köszönöm a cikk elolvasását!

A Technic ereje legyen Veletek!