Szeretnék bemutatni egy mozdony építést, ahogy azt az 1980-as években a LEGO a vásárlói számára lehetővé tette.


1


Akkoriban úgy gondolták, hogy a vonat témának lépést kell tartania a kor vasútmodellező szemléletével, mégis alapvetően lego módra, ez azt jelentette például, hogy a síneket is építeni kellett, a váltók elektromosan vezérelhetőek voltak, a vágány szakaszolókkal egyszerre több mozdonyt is lehetett kezelni - kiválasztva, hogy melyikkel kívánunk éppen menni - egy pályán . Ma nem is lehet látni a kínálatban sorompós vasúti átkelőt, akkor a sorompók távvezérelhetőek voltak és leengedett állapotukban még piros villogó jelzőfény is színesítette a részletgazdagságot.


A 80-as években önálló készletként jelentek meg a vonatok, vagonok, váltók, sínek, világítás kiegészítők.


2


Ehhez a kis vonathoz olyan építési útmutatót adtak, amely két alternatíva összerakásán vezette végig a tulajdonost, és a fedlap fotói további alternatíva ötletekkel szolgáltak. Néhány speciális alkatrész szükséges a megépítéséhez, viszont semmi olyan idomot nem tartalmaz, amely az alapvető kockáktól eltérne:


3


Az építés annak ellenére nagyon szórakoztat, hogy a mozdony készlet mindössze 143 alkatrészt és két minifiget tartalmazott. Az alváz építése is meglepően aprólékos, ma ugye ezt egy lapként kapjuk, nem az építő kockázza össze:


7


8


A motorra érdemes néhány mondatot szánni, a hatból 4 kerék hajtott - amelyeken gumi látható. Az áramszedője még nem a kerekekben volt, hanem csúszó érintkezővel oldották meg, ehhez voltak a középső áramvezető sínek. Ez volt az első olyan meghajtás, amely elég alacsony volt ahhoz, hogy mozdony alvázak alatt forgó zsámolyként kerülhessen elhelyezésre, így nagy szabadságot adva a felépítmény tetszőleges formálásához:


4


A készlet alapból nem tartalmazta a világítás kiegészítőket, ezt akkoriban a 7861 számú csomagban lehetett beszerezni, a beépítése még ebbe a pici járműbe is lehetséges volt, a füzet alap kockákkal mutatja a világítás építését:


9


Én viszont beépítettem, nagyon szórakoztató kis bővítési lehetősége ez a korabeli jármű készleteknek, jó, ha van több méretben kábelünk, a csatlakozókat egy kis csavarhúzó segítségével rábütykölhetjük az aktuálisan illeszkedő kábel végeire:


11


10


Néhány kockát változtattam az utasításhoz képest, hogy a vezetékek számára az alagutat ki tudjam alakítani, ezek az osztott kis dugók nagyon szépen elhelyezhetőek a kis helyeken. A világítás még izzószálas, a fényt kis prizmák viszik középről a 6x1-es fekete kockák széleibe, ahová színes "trans-clear" elemeket tehetünk, ezekkel megszínezve a fényt elől sárgára, hátul pirosra:


12


Ezt követően jöhet a felépítmény összerakása, aranyosak a kis ablakok, amelyk itt a motortér hozzáférhetőségét hivatottak szimbolizálni:


13


A kis műszerfal és vezérlő kar saját kiegészítés, de jól mutatja, hogy az alapvetően apró kockákból épülő felépítmény bőséges mozgásteret ad az egyedi elképzelések megvalósítására, az apró kockák nagy szabadságot jelentenek a módosításokhoz. A két mozdony súly elől és hátul helyezkedik el, biztosítva nagyobb szerelvények mozgatásához a jó tapadást a kerekeknél:


14


Érdemes szót ejteni a kis szürke kerék rudazatról, apró, de kedves kiegészítő, és a mozdony haladása közben igazán élővé varázsolja a kis lámpáival világítva haladó vontatót.


16


A korabeli pálya megépítése is komoly feladatot jelentett a lego vonat kedvelőknek, főleg amikor az áramvezető közép síneket is be kell építeni, a váltóknál ez igazi kihívás!


17


18


19


Az ütközőkből a régi fajta van a vonaton, szerintem szebb is és mindíg stabilan kapcsolódik ez a fajta forgó mágnes. A modern, tokozott verzió sajnos nem mindíg fordul át.


Nekem pirosban sikerült összehoznom a szükséges alkatrészeket, az eredeti változat 7 mai személyvonat* készlet árába is bele kerül, a kék speciális elemek alig kaphatóak és akkor is döbbenetes áron. Nekem a piros azért is tetszuik, mert a MÁV hasonló kis diesel vontatói is jellemzően ebben a színben futottak, ezt szoktam meg.

* - köszönet Interceptornak az észrevételért

Köszönöm, hogy elolvastad!


2018-05-08