Idén új pneumatika vezérlő szelepek jelennek meg, a LEGO reklám kommunikációja szerint a 2.0 pneumatika korát éljük. Arra gondoltam, megnézem, hogyan lehet a sárga RCX kockával távirányíthatóvá tenni a pneumatikus rendszert, és ennek kapcsán végig nézem, hogy is fejlődött a LEGO pneumatikus alkatrész kínálata, mert hogy szerintem ma nem a 2.0 korát éljük, hiszen ez már legalább a harmadik generáció, de nézzük a kezdetektől:


1984-ben jelent meg az első rendszer, ez még teljesen eltér a ma ismerttől, itt egy cső ment a munkahengerekbe és a pumpába, a kapcsoló szelep stud-dal kapcsolódott az akkori kockákhoz. a rendszer "lelke" a 2x4-es szelep-kocka volt. A pumpát ennek a középső csövére kellett kötni, a munkahengert pedig a vezérlő szelep középső csövére, a kocka szélső csöveit pedig a szelep szélső csöveivel kellett összekábelezni, párhuzamosításhoz ezeket a csöveket lehetett elágaztatni a kis T idommal:




Ez a rendszer működtette a szintén 1984-ben kiadott 8851-es Excavátor markoló karját, itt még csak egyféle méretű munkahenger volt:




Érdekessége ennek a levegős rendszernek, hogy a munkahengereket vákum húzta vissza, amelyt a piros pumpa rugója fejtett ki.


1989-ben megjelent a 2.0 rendszer egy új működési elv bevezetésével, amely egyébként egyezik a valóságban működő hidraolikus munkahengerekéével, tehát itt két cső megy a munkahengerhez, és annak dugattyúját vagy egyik, vagy másik irányból kifejtett túlnyomás mozgatja.




A vezérlő szelepek és T idomok megmaradtak változatlanul, csak a munkahengerek változtak, illetve a csövezés módja, ekkortól a pumpa csöve a vezérlő szelep középső csövére csatlakozik, ebben az ágben lehet több kört T idomokkal elágaztatni. A vezérlő szelep két szélső csöve a munkahengerek két csövéhez csatlakozik. Ez a működési elv máig változatlan, a bevezetés a 8854 és 8862 készletekkel törtnt:




1992-ben bővült a rendszer két apró alkatrésszel, a két csőcsatlakozós egy kis munkahenger, az egy csöves pedig egy mini pumpa. Utóbbit az 1990-ben kiadott 9 V motorral kombináltak 8868-as rönk rakodó teherautóban, így már nem kézzel, hanem 1,5 V-os elemek energiájával lehetett a pneumatikát mozgásba hozni:




Ezen a ponton lép be az építményem, mert a benne alkalmazott építőelemek a 90-es évek LEGO kellékei, a kompresszor nálam is az előbb ismertetett módon állt össze, a 9 V-os motor hajt egy kis pumpát, az 1.0 1 csöves munkahenger itt csak egy mini Air Tank szerepét tölti be, ezért a T elágazó:


A szelepeket két kis szervo működteti egy-egy csigakerék áttételen keresztül, a gumi hajtás a nyomaték határoló, ugyanis a fehér e céllal kiadott 24 fogú fogaskerék oldási nyomatéka ide túl alacsonynak bizonyult:




Az RCX kockák közül a legöregebb, a külső tápegységről (9-12 V váltóáram, mint a 90-es évek vonat tápegységei) üzemeltethető került felhasználásra a jelentős teljesítmény igény miatt, hiszen a pneumatika kapcsolók is elég szorosak, és a pumpa is "nyeli" a milliampereket.




A rendszer így működik, stílusosan az 1992-ben kiadott 8837 mini Excavátorral kombináltam:



A távirányító az RCX-ek gyári tartozéka, amely 1,2 és 3 IR üzeneteket tud küldeni, így egészen jól felhasználható programozott funkciók vezérlésére:




Csak érintőlegesen térek ki az 1999-ben kiadott 8448 Supercar-ra, mert abban is volt egy speciális pneumatikus-rugós munkahenger, annak volt köszönhető az ajtók automatikus kinyílása valósághű sebességgel:




A következő lépésben 2003-ban a meglévő alkatrészeket harmonizálták az évről-évre bővülő új liftarm rendszerű építő környezethez, ezeket a 8455 Backhoe rakodóban mutatták be:




2005-ben a 8421 Mobil Crane-ban már igény volt a hosszabb munkahenger útra, de ekkor még 2 nagy munkahenger soros összekapcsolásával oldották ezt meg (a többszörösen, 1995, 2002, 2003-ban kiadott 8460 esetében is használták ezt a megoldást, de még speciális elem alkalmazása nélkül), ehhez készült egy speciális alkatrész:





2011-ben jelent meg a 8110 Unimog. talán az első licensz Technic készlet és ennek a modellnek a pneumatika kompresszorához kaptunk egy szürke pumpát:


17


Elérkeztünk 2015-be, a 42043 szintén licensz, szintén Mercedes készletben kaptuk a hivatalosan 2.0-nak, szerintem inkább 2.1-nek nevezhető rendszert - 2.1, mivel a működési elv nem változott, de a munkahengerek mérete teljesen megújult.


18


E rendszert bővítette a 42053, a kisebbik Volvo egy kézi pumpával:


19


Elérkeztünk a jelenbe, és 2018 második félévét kíváncsian várjuk, hátha kapunk egy könnyebben motorizálható pneumatika szelepet, amelyhez nagy szükség lenne egy kis méretű motorra, de ezt talán majd a következő évek hozzák el!

Az alkatrész képekért köszönet Blackbird's Technicopedia -jának!

2018-05-28